Hezartoo Podcast | پادکست هزارتو

Hezartoo Podcast | پادکست هزارتو

از جاهای قصهگویی حرف میزنیم

Episodes

July 17, 2021 119 mins

در این قسمت با الناز سیدی، آهنگساز و دانش‌آموخته‌ی آهنگسازیِ مقیم آلمان، از موسیقی نو حرف می‌زنیم. شوینبرگ، جنگ جهانی دوم و بازنگری موسیقی در آلمان، نظام‌های آوایی، معنای معاصر بودن و پیشنهادهایی را که در دهه‌های اخیر موسیقی معاصر را گسترده‌تر کرده بررسی می‌کنیم

وب‌سایت الناز: https://elnazseyedi.com/

 

موسیقی‌هایی که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌شود:

pierre Boulez: Structures I (1952) https://www.youtube.com/watch?v=QUF3XPTIlJo...
Mark as Played

در قسمت ۷ با سامان جواهریان از  پادکست ری‌را و روزبه استیفایی از پادکست چیروک درباره‌ی سنت قصه‌های شفاهی و شکل‌گیری‌شان حرف می‌زنیم. از نقالی‌ها و افسانه‌ها؛ فرم‌های مختلف روایی‌شان، سازوکار سیال‌شان و روندی که در طول تاریخ طی کرده‌اند. و گریزی هم می‌زنیم به رد پای حضورشان در روایت‌های معاصرتر.

 

مقاله‌های اشاره‌شده-

...

Mark as Played

در نیم‌قسمت ۳ پادکست هزارتو، سارا شکوری ترجمه‌اش از تک‌گویی بلند اکسیلیو لاکوتوره را از رمان «کارآگاهان وحشی» نوشته‌ی روبرتو بولانیو می‌خواند. این قسمت به مناسبت ۱۶ آذر ۹۸ ضبط و پخش شده است.

Mark as Played

 در این قسمت جستاری از الکساندر همن (نویسنده‌ی بوسنیایی) می‌شنوید، با ترجمه‌ی معین فرخی. این جستار در ژانویه‌ی ۲۰۱۷ با عنوان «با عقل جور درنیایید یا چطور در زمانه‌ی ترامپ بنویسیم» منتشر شده.

«باید آماده باشیم که همه چیز را از دست بدهیم، بفهمیم از اول هم هیچ چیز نداشته‌ایم، باید امید را کنار بگذاریم و تقلا را در آغوش بگیریم»

اصل متن را این‌جا می‌توانید بخوانید.

Mark as Played

تو قسمت ۶ با احسان نوروزی، نویسنده‌ و مترجم، درباره‌ی کتاب‌های ناداستانش حرف می‌زنیم، از روایت‌دادن به تاریخ می‌گیم و ضرورت حفظ کنجکاوی و سؤال‌کردن و ساخت روایت برای فهم دنیا. و در این باره بحث می‌کنیم که روایت‌های مستند تا کجا قابل استناد هستند

 احسان کتاب‌های ناداستانِ «سفر با حاج‌سیاح» و «قطارباز» رو نوشته. و رمان‌های «در راه» از جک کرواک، «حق‌السکوت» از ریموند چندلر و «تبصره‌ی ۲۲» از جوزف هلر رو هم ترجمه کرده

Mark as Played

  تو قسمت ۵، با رضا پوردیان و آرمان سلاح‌ورزی درباره‌ی موج نوی ادبیات علمی‌تخیلی حرف می‌زنیم و توضیح می‌دیم که با علمی‌تخیلی کلاسیک چه فرقی داره. از فرق  فانتزی‌سازی برای آینده و گمانه‌زنی درباره‌ی لحظه‌ی حال می‌گیم و این‌که چطور ویرجینیا وولف هم می‌تونه علمی‌تخیلی باشه.

اسپانسر این قسمت ریتونیاست. وب‌سایتی برای حمایت مخاطبان از هنرمندان مستقل.

Mark as Played

‌تو این قسمت با علی بندری، سازنده‌ی پادکست‌های چنل بی و بی پلاس درباره‌ی تجربه‌ی شنیدنِ پادکست حرف می‌زنیم. پادکست و امکاناتِ فرمی‌ش رو بررسی می‌کنیم و در نهایت نقبی هم می‌زنیم به پادکست‌های فارسی، به‌خصوص چنل بی. 

Mark as Played

تو قسمت ۳ با محسن مهدوی (دانشجوی دکترای زبان‌شناسی در دانشگاه آریزونا) درباره‌ی تفاوت‌های استفاده‌ی آگاهانه و ناآگاهانه از زبان حرف زدیم. می‌خواستیم به این آگاهی برسیم که کجاها چطور از زبان فارسی استفاده می‌کنیم، فرصت‌ها و خطرهاش رو صورت‌بندی کنیم تا ببینیم کجا باید نگران چیزهایی مثل هکسره و گرته‌برداری باشیم و کجا نه.

Mark as Played

در قسمت دوم هزارتو، با صبا صداقتی، که پایان‌نامه‌ش درباره‌ی روایت در معماری بوده، از تجربه‌ی حضور در مکانِ معمارانه می‌گیم تا برسیم به خیال‌پردازی‌های تحقق‌نیافته‌ی معماران؛ ایده‌هایی که تا قبل سینما و واقعیت مجازی فقط یه ایده بودن و حالا تجربه‌های روایی ما رو شکل می‌دن. قبل یا حین گوش‌دادن به این قسمت به تصاویر الحاقی در توییتر یا تلگرام هزارتو نگاه کنید.

لینک تصاویر در توییتر: https://twitter.com/hezartoopodcast/status/1046051251...

Mark as Played

تو اولین مینی‌اپیزود فصل ۲ پادکست هزارتو روایت احسان عبدی‌پور رو می‌شنویم از «صبحدم‌خوانی» تو صبح عاشورا، که خود احسان خونده و در اختیار ما گذاشته. این روایت در کتاب «رست‌خیز» از نشر اطراف منتشر شده است.

Mark as Played

این قسمت با تایماز عظیمی درباره‌ی بازی‌های ویدیویی حرف می‌زنیم، از تجربه‌ی «بازیکن»بودن و امکاناتی که بازی داره و زندگی نداره می‌گیم، و در حالی که از تحولات اخیر روایت در بازی می‌گیم، یکی از مجریان ول‌کنِ شطرنج نیست.

توییتر هزارتو: https://twitter.com/hezartoopodcast

توییتز تایماز: https://twitter.com/Taymazimi

Mark as Played

بعد از دو سال و دو ماه با دو خبر بد برگشتیم. دراین برنامه به کل فصل قبل و حتی ادبیات شک می‌کنیم و دنبال جواب این سؤال می‌گردیم که وقتی این همه رسانه هست، چرا هنوز ادبیات؟ پس از پاسخ‌های دقیق به این پرسش، آینده‌ی هزارتو رو می‌شکافیم

Mark as Played

Popular Podcasts

    Current and classic episodes, featuring compelling true-crime mysteries, powerful documentaries and in-depth investigations.

    Death, Sex & Money

    Anna Sale explores the big questions and hard choices that are often left out of polite conversation.

    Stuff You Should Know

    If you've ever wanted to know about champagne, satanism, the Stonewall Uprising, chaos theory, LSD, El Nino, true crime and Rosa Parks, then look no further. Josh and Chuck have you covered.

    Crime Junkie

    If you can never get enough true crime... Congratulations, you’ve found your people.

    Start Here

    A straightforward look at the day's top news in 20 minutes. Powered by ABC News. Hosted by Brad Mielke.

Advertise With Us
Music, radio and podcasts, all free. Listen online or download the iHeart App.

Connect

© 2024 iHeartMedia, Inc.